Інклюзивна освіта в ЗДО
Інклюзивна освіта – це система освітніх послуг, що
ґрунтується на принципі забезпечення основного права дітей на освіту та права
навчатися за місцем проживання, що передбачає навчання дитини з особливими
освітніми потребами, зокрема дитини з особливостями психофізичного розвитку, в
умовах загальноосвітнього закладу . Інклюзивне навчання забезпечує доступ до
освіти дітей з особливими потребами у загальноосвітніх школах за рахунок
застосування методів навчання, що враховують індивідуальні особливості таких дітей.
В основу інклюзивної освіти покладена ідеологія, яка виключає будь-яку
дискримінацію дітей; забезпечує рівноцінне ставлення до всіх людей, але створює
спеціальні умови для дітей з особливими потребами. Отримані поза соціумом
знання і вміння не могли допомогти дітям з особливими освітніми потребами
цілковито адаптуватися в суспільстві, підготуватися до подолання неминучих
життєвих труднощів, а, отже, реалізуватися в повній мірі як рівноправні і
повноцінні члени суспільства. В інклюзивних класах діти з особливими потребами
включені в освітній процес. Вони осягають основи незалежного життя, засвоюють
нові форми поведінки, спілкування, взаємодії, вчаться виявляти активність,
ініціативу, свідомо робити вибір, досягати згоди у розв’язанні проблем,
приймати самостійні рішення. Філософія інклюзії базується на вірі в те, що
кожна людина з вадою має отримати освіту і житлові умови, які б якомога ближче
відповідали нормальним. Вона передбачає істотні зміни в культурі, політиці та
практичній діяльності шкіл. Одним із аспектів інклюзивної освіти є забезпечення
ефективності навчання дітей з особливостями психофізичного розвитку в
загальноосвітньому закладі. Увага зосереджується на соціалізації дітей цієї
категорії та якості навчання. Діти з особливими потребами стають частиною
нашого життя, вони включаються в загальноосвітні школи, оточення, спільноти. До
них ставляться як до рівних і як таких, що заслуговують на повагу і сприйняття
їх такими, як вони є. Це те право, яким всі ми користуємось як члени
суспільства. Інклюзія базується на концепції «нормалізації», в основі якої –
ідея, що життя і побут людей з обмеженими можливостями мають бути якомога
більше наближені до умов і стилю життя усієї громади. Принципи «нормалізації»
закріплені низкою сучасних міжнародних правових актів: Декларація ООН про права
розумово відсталих (1971), Декларація про права інвалідів (1975), Конвенція про
права дитини (1989) та ін. Зокрема, Декларація ООН про права розумово відсталих
є першим нормативно–правовим документом щодо визнання осіб з порушеннями
психофізичного розвитку суспільно повноцінною в соціальному сенсі меншиною, яка
потребує соціального та правового захисту. Дітям з особливими освітніми
потребами дошкільного віку гарантоване законом право здобувати освіту в
інклюзивних групах дошкільних навчальних закладів за місцем проживання. Як
комплектують інклюзивні групи та які документи подають батьки У дошкільному
закладі необхідно:
·
створювати середовище, адаптоване до потреб дітей з особливими
освітніми потребами
·
добирати спеціально фахівців, зокрема асистента вихователя
·
розроблювати індивідуальні програми розвитку
·
проводити заходи, що виключають стихійну інтеграцію «особливих» дітей.
Комплектування
інклюзивних груп Інклюзивні групи в дошкільних закладах комплектують за Порядком комплектування інклюзивних груп у дошкільних навчальних
закладах. Наповнюваність
інклюзивної групи — до 15-ти осіб. У такі групі — не
більше трьох дітей з особливими освітніми потребами, зокрема й
з інвалідністю. Кількість дітей з ООП в інклюзивній групі залежить від складності
порушення у дитини та обсягу необхідної підтримки й допомоги від дорослого.
Тобто в інклюзивній групі може бути лише одна дитина, якщо їй потрібен
постійний супровід. Діти з ООП можуть перебувати в інклюзивній групі ДНЗ до семи-восьми років, якщо:
·
є відповідний висновок психолого-медико-педагогічної консультації(він рекомендаційний!)
·
на це вказують рівень і ступінь порушення.
Документи для
зарахування дитини до інклюзивної групи Приймає дітей до інклюзивних груп
завідувач/директор дошкільного закладу. Батьки дитини з особливими освітніми
потребами мають подати такі документи: Дітей до ДНЗ приймають будь-коли протягом календарного року. Медичний висновок Медичний
висновок про дитину-інваліда віком до 18 років (ф. 080/о) оформлює лікарсько-консультативна
комісія дитячого лікувально-профілактичного закладу за місцем
проживання. Цей документ
надають після огляду дитини за наявності виписки з медичної карти стаціонарного
хворого (ф. 027/о) або консультативного висновку спеціаліста (ф. 028/о). Висновок ПМПК Висновок
необхідний, щоб педагоги мали змогу:
·
створити сприятливе розвивальне середовище
·
врахувати:
– особливості психічного розвитку
– можливості – потреби – навички – практичний
і соціальний досвід дитини – особливості засвоєння знань.
Рекомендації ПМПК надважливі при розробленні індивідуальної програми
розвитку. Під час
індивідуального супроводу
·
працівники ведуть щоденник спостережень, формують портфоліо дитинитощо
Направлення
місцевого органу управління освітою Поки що потрібний документ. Адже
батькам (особам, які їх замінюють) можуть відмовити у зарахуванні їхньої дитини
з особливими освітніми потребами до дошкільного закладу. Зауважте! Дитина з особливими освітніми потребами
має право відвідувати ДНЗ за місцем свого проживання без будь-яких дозволів і
направлень. Протипоказання
для прийому дитини до інклюзивної групи:
·
ІІІ і IV ступені порушень функцій організму, які не сумісні
з перебуванням дитини в організованому колективі
·
усі захворювання в періоді розпалу
·
хронічні захворювання в стадії загострення
·
захворювання, що потребують стаціонарного лікування
·
гострі інфекційні захворювання (до закінчення строку карантину).
Немає коментарів:
Дописати коментар